گفتمان ارتباطات

و پدر ارتباط برقرار کرد، گندم خورد

گفتمان ارتباطات

و پدر ارتباط برقرار کرد، گندم خورد

به نام خداوندی که قلم و آنچه می‌نگارد را حرمت بخشید

در این فضا سعی بر آن دارم در حوزه ارتباطات و شاخه‌های مرتبط آن
و گاهی
نوشته های شخصی مطالبی را بنویسم و منابعی را ارائه دهم.

* استفاده از مطالب با نام افراد دیگر پسندیده نیست!

پیوندهای روزانه

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

«خود متخصص انگاری» در ایران

شنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۳، ۰۴:۳۶ ب.ظ

تکنولوژی با تمام مزایای که برای پیشرفت و آسایش زندگی بشر دارد هزینه‌ای را از ما گرفته و آن چیزی نیست جز «آرامش». تکنولوژی برای رفاه و آسایش ابزاری را در اختیار ما قرار می‌دهد که ناآگاهی از شیوه صحیح آن و دوری از فرهنگ استفاده از تکنولوژی هزینه‌های دیگری را بر ما متحمل می‌کند. تنبلی، تکبر، غرور، حسادت و بسیاری موارد دیگر و در نهایت «خود متخصص انگاری»!

متاسفانه و شاید کلمه مناسب‌تر آن بدبختانه در ایران کنونی ما هستند تعداد بیشماری که به واسطه ابزار؛ متخصص آن رشته هستند و به یمن بمباران اطلاعاتی رسانه‌ها و تعداد بیشمار رشته‌های گوناگون این تخصص روزانه و بلکه در مدت چند ساعت شما را به یکی از متخصصین و شاید صاحب‌نظران تبدیل کند.

افرادی که (به صورت پیش‌فرض The default) روزنامه‌نگار هستند، چرا که دارای وبلاگی بوده و این وبلاگ سند روزنامه‌نگاری آنهاست و در دوران راهنمایی هم خوب انشاء می‌نوشتند!

با خواندن کتاب «دانشنامه سیاسی» داریوش آشوری خود را صاحب‌نظر در حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل می‌دانند و با چند بار تماشای برنامه «معرفت» دکتر دینانی یکی از فیلسوفان شرق می‌شوند! البته دانستن چند نام فیلسوف غربی نیز کم شایانی می‌کند که اهمیت جایگاه خود را بالاتر ببرند.

فردای تماشای برنامه 90 بدون استثنا همگی منتقد فوتبال و ورزش می‌شوند. در حوزه سلامت نیز چون از کودکی به آنها «دکتر» گفته‌اند در ذات پزشکان متخصصی هستند که تفاوتشان با پزشکان تحصیلکرده در نداشتن مطب است.

سیاست که جزئی از خون و پوست ماست، در اقتصاد کلان، خرد و بین‌الملل صاحب نظر نباشیم، کارشناس هستیم. و با خواندن چند سایت خبری منبع اخبار ایران و جهانیم.

با خواندن کتابی از صادق هدایت یک روزه روشنفکر می‌شویم و اگر هم وقت ندارید و یا حوصله؛ اگر گذرتان به پاریس و قبرستان پر-لاشز افتاد تنها یک عکس کنار قبر صادق هدایت بگیرید کافی است که در زمره روشنفکران قرار داشته باشید.

با خرید یک لپ‌تاپ؛ اینترنت و سیستم عامل خوارکمان است و با نرم افزار «هویج» یه هکر جهانی هستیم! و امنیت سایبری را اصلا ما به جهان ارائه کردیم.

در حوزه عکاسی و فیلم‌برداری هم که دوربین‌های خوبی وجود دارد که همه ما را تشویق به شرکت در مسابقات نشنال جئوگرافیک می‌کند اما وقتمان پر است.( خدا شاهده.....)

با نصب نرم افزار Endnote متخصص مقاله های ISI می‌شویم و با SPSS حرفی در آمار داریم. با فتوشاپ هم یک طراح حرفه‌ای هستیم. البته با نرم‌افزارهای طراحی سایت هم سایت خودمان و دوستانمان را طراحی می‌کنیم.

مشکلات نرم‌فزاری و سخت افزاری موبایل و کامپیوتر و سایر وسایل الکترونیک را در کمتر از ساعتی حل و فصل می‌کنیم.

در حوزه مسایل هسته‌ای گفته‌ها و سخنان ما در و گهری است که باید بیاند و تند تند جمع کنند که خدای نکرده حرفهایمان شهید نشود.

در مسایل: فرهنگ، هنر، آلودگی هوا، ترافیک، خودرو، مبارزه با مواد مخدر، هوا فضا، فیزیک، شیمی، ادبیات، تاریخ، جامعه‌شناسی، روانشناسی، علوم ارتباطات و رسانه، حقوق، معارف، سد سازی، علوم غریبه، تحولات جهان، کلیه مسایل تئوریک، احزاب، خانه‌داری، آشپزی، کیهان‌شناسی و تمام حوزه‌هایی که انسان نیازمند به متخصصین است همه را یکجا ما داریم.


اما اینکه چرا وضعیت اقتصاد، فرهنگ، سیاست، احزاب، جرم و فساد در جامعه، آمار ازدواج و طلاق، رشد بیکاری، کاهش آستانه تحمل افراد، وضعیت سلامت، افسردگی، مهاجرت از ایران و غیره و غیره در این سطح نابسامان است و اینکه حوصله خواندن یک مطلب بلند را نداریم و عادتمان شده «توئیت» کردن، بیشترین کشته را در حوادث رانندگی جهان دارا هستیم، مقاله‌های علمی ما شده کپی پیست و رتبه اول مصرف تریاک جهان داریم حتما و حتما کار، کار دشمن است و بس. و کار، کار جاسوسان آمریکا و مزدوران آفریقا است.

جان کلام این نوشته در شعری از مولانا:


هر اندیشه که می پوشی درون خلوت سینه
نشان رنگ اندیشه ز دل پیداست بر سیما



جعبه سیاه هواپیمای MH370 و روسیاهی سه دولت!

يكشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۳، ۰۴:۳۷ ب.ظ

خاموش شدن جعبه سیاه هواپیمای MH370 مالزی خبری خوشی بود که امروز برخی‌ها! را خوشحال کرد. چرا که اطلاعات گران قیمت آن نیز به آرامی از یادها خواهد رفت.

دوستانی که در حوزه جنوب شرق آسیا مطالعاتی دارند اطلاع دارند که این منطقه جغرافیایی دارای جنبه‌های سیاسی و استراتژیک مهمی برای برخی از کشورها است و پایگاههای موجود در این منطقه نشان از اهیمت آن است. حوزه نظامی و استراتژیک آن نیز قابل بحث است.

ارائه اطلاعات دروغ، دروغ‌های اطلاعاتی، بمباران خبری و تجاهل عمدی همه و همه نشان از نشانه‌هایی دارد برای سرپوش و حفظ روابط!

آینده و تاریخ مشخص خواهد کرد و روسیاهی آن نیز گریبان سه دولت! را خواهد گرفت. دولتهایی که برای حفظ منافع خود جان انسانها برایش بی‌ارزش است و دولتی که برای حفظ روابط با آن دولتها ناچار به مردمانش دروغ می‌گوید و شاید حتی خون‌بهای 239 مسافر خود را گرفته و به جای یک هواپیما چند هواپیمای جدید را به سیستم خطوط هوایی خود بیافزاید!

اطلاعات پرواز 370 هواپیمای مالزی در ویکی‌پدیا


در جهل خود بمان و از این جهل نهایت لذت را ببر!

چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۳، ۰۲:۴۳ ب.ظ

افراد بسیاری هستند که وقتی برای خرید مراجعه می‌کنند از فروشنده کیفیت، قیمت، کارخانه سازنده و غیره را می‌پرسند چرا که می‌خواهند کالا و خدماتی را که دریافت کنند از جنبه‌های مختلف در سطح بالای باشد. در نظر بگیرید فردی برای ساختمان نیمه‌کاره خود قصد خرید سنگ و کاسه توالت را دارد از فروشنده سوالهای مختلف می‌کند که فلان مدل بهتر است یا جنس کدام خوب است یا کدام جنس از مواد خارجی است و غیره؛ در حالی که می‌داند استفاده از این کاسه تنها برای ...... و ...... است. و پس از خرید هم کلی تشکر کرده و هزینه‌ای آن را پرداخت می‌کند.

اما اگر متخصص امنیت فضای سایبر به رایگان و بدون هیچ چشم‌داشتی اطلاعات به روز خود را به اشتراک بگذارد؛ چه تعداد هستند که به تمسخر می‌پردازند. خب عزیز من شما که برای خرید حلبی هم به حلبی فروش مراجعه می‌کنی برای امنیت اطلاعات خود در فضای سایبر هم به متخصص امنیت مراجعه کن. اصلا مراجعه نکن! اگر این فرد شما را برای حفظ امنیت خود در این فضا راهنمایی کرد؛ گوش نکن.

نه اینکه ایمیل بزنی و علم، اطلاعات، دانش و تخصص متخصصین این حوزه را به تمسخر بگیری.

عزیز دل برادر!

در جهل خود بمان و از این جهل نهایت لذت را ببر!

اما توضیح به زبان ساده پست قبل با عنوان: در معرض خطر قرار گرفتن ارتباطات در یاهو

زمانی که شما از طریق کلاینت خود به سروری وصل می‌شوید که از شما نام کاربری (آیدی) و گذرواژه (پسورد) می‌خواهد. پروتکلی به نام SSL ارسال نام کاربری و گذره واژه شما را به صورت کد به سرور مثلا یاهو ارسال می‌کند و سرور یاهو هم پاسخ آن را به صورت کدگذاری شده به سیستم شما می‌فرستد و شما وارد حساب کاربری خود می‌شوید. حال اگر این پروتکل وجود نداشته باشد و هکری میان راه این ارسال و دریافت قرار بگیرد می‌تواند نام کاربری و گذرواژه شما را مشاهده کند. در حالی که شما به ایمیل خود وصل شده‌اید غافل از اینکه هکری پسورد شما را ربوده است.

این پروتکل روند این ارسال و دریافت را کدگذاری می‌کند. حالا اگر همین پروتکل دچار حفره امنیتی(باگ) شود هکر با وجود اینکه شما از SSL استفاده می‌کنید باز هم موفق به ربودن گذرواژه شما می‌شود.

Heartbleed نیز یک حفره و نقص امنیتی است که بسیاری از سایتها از آن استفاده می‌کنند. اینگونه سایتها بایستی برای حفظ امنیت اطلاعات کاربران خود  باگ مربوطه را رفع کنند. حالا فردی ایمیل زده که اگر اینطور است پس چطور من ایمیل شما را دیدم و عجب پارادوکسی!

یا فرد دیگری به تمسخر این پرداخته که یاهو بلد نیست، شما بلدی و .....

این هم جزئی از فرهنگ برخی از ما ایرانی‌هاست.

بگذریم. این هم خبر این باگ در یاهو از سایت cnet.com


لینک خبر


در ایران در این سایتها این آسیب پذیری دیده شده است:

yahoo.com
alexa.com
stackoverflow.com و همه سایت‌های مرتبط با آن

صفحه اصلی بانک سامان (sb24.com)
شاپرک (shaparak.ir) شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک
سرویس ایمیل ملی شرکت پست mail.post.ir
مرکز ملی ثبت دامنه .ir در nic.ir
مرکز آپای شریف (cert.sharif.edu)
باشگاه خبرنگران صداوسیما yjc.ir
ایمیل دانشگاه تهران utservm.ut.ac.ir
ایمیل دانشگاه امیرکبیر webmail.aut.ac.ir
همراه اول (mci.ir)
خبرگزاری ictna.ir
خبرگزاری jahannews.com
سایت barnamenevis.org
سامانه دفاتر پیشخوان دولت dpd.ir
معاونت آموزشی وزارت علوم emsrt.ir (و wiki.emsrt.ir)
راهنمای جامع صنعت فناوری اطلاعات ictkey.ir
شبکه مجازی ایرانیان (hammihan.com)
بیمه معلم (bimegar.ir)
پایگاه خبری صراط (seratnews.ir)
میهمن میل (mihanmail.ir)
ایمیل ملی ایرانی وطن میل (vatanmail.ir)
میل سرا mailsara.ir
بانک رفاه refah-bank.ir
اینترنت بانک بانک رفاه (rb24.ir)
ایمیل همراه اول mail.mci.ir
فروشگاه اینترنتی سروش مدیا (soroush.tv)
کافه بازار (cafebazaar.ir)
سیبچه sibche.ir
فروشگاه اینترنتی فینال (final.ir)
سایت قطره (ghatreh.com)
شبکه اجتماعی هم‌میهن (hammihan.com)
زومیت (zoomit.ir)
شرکت آسیاتک (asiatech.ir)
صراط نیوز (seratnews.ir)
ممتاز نیوز (momtaznews.com)
بازی عصر پادشاهان (kingsera.ir)
درگاه خرید اینترنتی بلیط اتوبوس (payaneh.ir)
تلوبیون (telewebion.com)
تهران کالا (tehrankala.com)
سایت عقیق (aghigh.ir)
روزنامه کیهان (kayhan.ir)
سایت مسابقه امنیت سایبری اسیس (ctf.asis.io)


آنکس که بداند و بداند که بداند
اسب طرب خویش به افلاک رساند
آنکس که نداند و بداند که نداند
آن هم خرک لنگ بمنزل برساند
آنکس که بداند و نداند که بداند
بیدارْش نمائید که بس خفته نماند
آنکس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابدالدهر بماند.

در معرض خطر قرار گرفتن ارتباطات در یاهو

سه شنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۳، ۱۰:۳۲ ب.ظ

امروز خبری منتشر شد که در openSSL رخنه‌ای پیدا شده با عنوان Heartbleed که در صورت سوء استفاده موفقیت آمیز از این آسیب پذیری، مهاجمان می توانند تمامی اطلاعات ردو بدل شده بین کاربر و یک ارائه دهنده خدمات وب را مشاهده نمایند و یا حتی می توانند ترافیک های جمع آوری شده را رمزگشایی کنند. هم چنین مهاجمان می توانند ارتباطات را استراق سمع کنند، داده ها را به طور مستقیم از کاربران و وب سایت ها به سرقت ببرند و یا حتی هویت کاربر و سرویس را جعل کنند.

با توجه به اینکه این باگ هنوز در سایت یاهو وجود دارد و توسط متخصصین یاهو پچ نشده است. قویاً توصیه می‌کنم:

1- در صورتی که صاحب سایت هستید هر چه سریعتر این کتابخانه را به ورژن‌های جدید به روز رسانی کنید.

2- برای اطلاع از اینکه سایت شما دارای این آسیب‌پذیری است از سایت زیر استفاده کنید:


http://filippo.io/Heartbleed


3- تحت هیچ شرایط تا اطلاع از آگاهی رفع این باگ به ایمیل خود در یاهو لاگین نکنید. زیرا طبق اعلام یکی از متخصصین در توییتر ایمیل و پسورد به راحتی مشاهده می‌شود.

4- پس از پچ شدن این باگ حتما پسورد ایمیل خود را تعویض و اطلاعات کاربری خود را چک کنید.

5 برای بسیاری از سایتها این باگ هنوز وجود دارد؛ بنابراین موارد امنیت سایبری خود را در نظر داشته باشید.


متن خبر:


کارشناسان امنیت رایانه به ادمین ها توصیه می کنند تا رخنه جدی موجود در یک کتابخانه نرم افزاری که توسط میلیون ها وب سایت برای رمزگذاری ارتباطات حساس استفاده می شود را اصلاح نمایند.

این رخنه با نام مستعار "Heartbleed" در چندین نسخه از OpenSSL وجود دارد. OpenSSL یک کتابخانه رمزگذاری است که رمزگذاری های SSL و TLS را ارائه می دهد. اکثر وب سایت ها برای رمزگذاری از SSL و TLS استفاده می کنند که در مرورگرها با علامت قفل نشان داده می شود.

این رخنه که برای اولین بار در دسامبر سال 2011 معرفی شد در OpenSSL نسخه 1.0.1g اصلاح شده است. نسخه های آسیب پذیر OpenSSL، نسخه های 1.0.1 تا 1.0.1f می باشد البته در این میان نسخه های 1.0.0 و 0.9.8 تحت تاثیر این رخنه قرار ندارند.

در صورت سوء استفاده موفقیت آمیز از این آسیب پذیری، مهاجمان می توانند تمامی اطلاعات ردو بدل شده بین کاربر و یک ارائه دهنده خدمات وب را مشاهده نمایند و یا حتی می توانند ترافیک های جمع آوری شده را رمزگشایی کنند. هم چنین مهاجمان می توانند ارتباطات را استراق سمع کنند، داده ها را به طور مستقیم از کاربران و وب سایت ها به سرقت ببرند و یا حتی هویت کاربر و سرویس را جعل کنند.

این رخنه توسط سه محقق از شرکت امنیتی Codenomicon و Neel Mehta از شرکت گوگل کشف شده است. دامنه این مشکل وسیع است و تمامی سیستم عامل های امروزی ممکن است نسخه ای آسیب پذیر از OpenSSL را داشته باشند. سیستم عامل هایی که ممکن است تحت تاثیر یک نسخه آُسیب پذیر از OpenSSL قرار داشته باشند عبارتند از: Debian Wheezy، Ubuntu 12.04.4 LTS، CentOS 6.5، Fedora 18، OpenBSD 5.3، FreeBSD 8.4، NetBSD 5.0.2 و OpenSUSE 12.2.

این کتابخانه در دو وب سرور معروف آپاچی و nginx مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین برای حفاظت از سرورهای پست الکترونیکی، سرورهای چت، شبکه های خصوصی مجازی و سایر لوازم شبکه از این کتابخانه استفاده می شود.

به مدیران شبکه توصیه می شود تا آخرین نسخه SSL را اعمال نمایند، کلیدهایی که ممکن است با مشکل مواجه شده باشند را لغو نموده و کلیدهای جدیدی ایجاد نمایند.

اگر دیروز... اما امروز...

شنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۳، ۰۴:۳۹ ب.ظ

اگر دیروز عده‌ای عقیده داشتند که رئیس جمهور را خدا تعیین می‌کند (لینک)؛ اما امروز عقیده دارند رئیس جمهور همتای بنی امیه است. (لینک)


اگر دیروز فردی عملی انجام می‌داد که می‌گفتند که نشان از مردمی بودن و شخصیت والای! انسانی اوست؛ اما امروز اگر فرد دیگری همان عمل را انجام دهد می‌گویند: نشان از ریاکاری و مردم‌فریبی است.


اگر دیروز عده‌ای عقیده داشتند که پولی که می‌دهند نظر کرده امام زمان است و نباید با پولهای دیگر مخلوط شود؛ اما امروز می‌گویند من پول مردم را به خودشان داده‌ام ولی این‌ها مانده‌اند و نمی‌توانند پولش را تامین کنند.


اگر دیروز فردی عقیده داشت که یک قصاب شرافتمند در نزدیکی ما زندگی می‌کند که از همه مشکلات مردم باخبر است و از وی هم اطلاعات مهم اقتصادی را می‌گیرم؛ اما امروز عقیده دارد خودم شخصا با خیلی‌ها مرتبط هستم. مردم از دولت ناراحت هستند. 


اگر دیروز داماد فردی عقیده داشت که تفاوت پزشک عمومی و متخصص تنها دو کتاب است؛ امروز پدر زن همین آقا در تدارک راه‌ اندازی دانشگاهی است که برای کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو بگیرد.


اگر دیروز عده‌ای 3000 فرد بی صلاحیت بدون دارا بودن شرایط را وارد دانشگاه برای دوره دکترا کردند؛ امروز عقیده دارند رشد علمی ایران نتیجه فعالیتهای آنان است.


اگر دیروز روزنامه‌ای به دلیلی توقیف می‌شد، عده‌ای عقیده داشتند پایگاه دشمن! و کانون توطئه تعطیل شده است؛ اما امروز اگر روزنامه‌ای به همان دلیل توقیف شود می‌گویند رسانه صدای مظلومین جهان را توقیف کرده‌اند.


اگر دیروز فردی در انظار عمومی عمل خلاف عفتی انجام می‌داد، می‌گفتند این عمل نتیجه توطئه فرهنگی دشمن و رسانه‌های بیگانه است که اخلاق ما هدف قرار داده؛ اما اگر امروز همان فرد همان عمل را انجام دهد، می‌گویند حقوقدانان! مقصر هستند.


اگر دیروز عده‌ای عقیده داشتند که: روشنفکران، به اندازه ی بزغاله هم نمی فهمند؛ اما امروز اگر به نماینده‌ای که به NPT می‌گوید MPT بگویند بی‌سواد، عقیده دارند فحاشی بزرگ قرن صورت گرفته است.


اگر دیروز فردی عقیده داشت که: امروزه دیگر نمی  توان با دین جهان را اداره نمود و دوران حکومت دین بر جهان به پایان رسیده است؛ اما امروز همانان عقیده دارند بی‌دین‌ها امور مملکت را در دست گرفته‌اند و فریاد وامصیبتا سر می‌دهند.


و هزاران اگر دیروز و اما امروز...، برای فردا و پس فرداها چه خواهند گفت به قید حیات در انتظار می‌نشینیم.

عطار چه خوش گفت:
در ریای خود منافق پیشه ای
در نفاق خود ز حد بگذشته ای

و درود بر مولانا که گفت:
آن منافق با موافق در نماز
از پی استیزه آید نی نیاز

بنی آدم رو اعصاب یکدیگرند!

سه شنبه, ۵ فروردين ۱۳۹۳، ۰۲:۲۱ ب.ظ

دیروز با اسکایپ (این نرم افزار خاک بر سر جاسوس‌پرور!) در حال گپ و گفت با دوستی در سرزمین هواپیمای گمشده(مالزی) بودم که بحث به وبلاگ و پست قبلی با عنوان آرزوی شعور برای عده‌ای خاص رسید که ناگهان فریاد وامصیبتای این دوست عزیز بلند شد که: ای قلم بدست! ای سوء استفاده کن از آزادی بیان! ای خواستار بازگشایی انجمن صنفی! چرا اینهمه دروغ؟ چرا چرا چرا...

پرسیدم کدام دروغ؟ گفت: چرا نوشته‌ای در سال گذشته 82 هزار پرونده نزاع به پزشک قانونی ارسال شده؟ چرا اینهمه کوچک‌نمایی!

گفتم در فلان منبع خبری به نقل از فلان مسئول خواندم.

بعد از اعلام منبع جدید از طرف این دوست دیدم که بله در خبرگزاری ایسنا دو خبر منتشر شده:

بیش از نیم میلیون تن از ایرانیان از ابتدای سال 92 تا پایان دی ماه به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کرده‌اند. (لینک منبع)

قریب به 90 هزار تن از ابتدای امسال تا پایان دی ماه به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند. (لینک منبع)





حالا چرا جامعه ما به اینجا رسیده در تخصص جامعه‌شناسان و روانشناسان و حوزه‌های مرتبط است.
اما بدینوسیله در این پست با تصحیح اعداد از مردم متین، خوش‌اخلاق، مردم‌دوست و با فرهنگ و به خصوص علم آمار (که بعضی‌ها می‌دانند چگونه با آن دروغ بگویند و هشت سال مردم را سرکار بگذارند) عذرخواهی می‌کنم.

آرزوی شعور برای عده‌ای خاص!

يكشنبه, ۳ فروردين ۱۳۹۳، ۰۱:۳۵ ب.ظ

در سال جدید افراد برای همدیگه به خصوص همه ایرانیها آرزوی‌هایی مثل: سلامتی، تندرستی، برکت، موفقیت و ... دارند.


حالا بماند که آرزوی موفقیت برای همه ایرانیها داریم اما طی سال زیرآب دوست و همکار و همکلاسی و باقی افراد رو میزینیم و چشم دیدن هیچ کسی را بالاتر از خودمون نداریم.

آرزوی برکت می‌کنیم اما طی شش ماه اول سال کلاه دوست و آشنا رو برداریم و شش ماه دوم هم سر سایرین کلاه می‌ذاریم که همون برکته بود که اول سال آرزو کرده بودیما(همون اون) بله همون رو بریزم تو حساب خودمون.

آرزوی شادی برای همه ایرانیها می‌کنیم بعد تو خیابون سر پارک ماشین و وقت رانندگی و یه تصادف خیلی کوچیک. همه دیگه رو به قصد کشت می‌زنیم و هر چی فحش خار مادر بلدیم نثار هم می‌کنیم. فقط سال 92 بیشتر از 82 هزار پرونده دست به یقه شدنی خیابونی که منجر به کتک کاری شده و ارسال شده پزشک قانونی ثبت شده. حالا بماند که چه تعدادی با جمله صلوات ختم کن سایرین این دست به یقه و کتک کاری خاتمه پیدا کرده.


از یه طرف دیگه بماند که اگر طی سال از یه نفر بپرسیم آرزوت چیه؟ مگه فلان و بهمان و داشته باشم و اینجور چیزها. حالا اول نوروز آرزوهای خالی‌بندی رو پشت سر هم میاریم. جالبه که طبق آمار یکی از افسرده‌ترین کشورها هستیم و درصد امید خیلی پایینه و میزان بهداشت روانی کشور چند ریال برای هر فرد هستش، با عظمت اظهار امیدواری می‌کنیم که در سال جدید فلان و بهمان شود. بعد به جای کار و تلاش و سازندگی؛ به امید برنده شدن فلان ماشین و فلان قدر پول هر هفته میریم سس فلان و برنج بهمان و چای مارک کشکی می‌خریم که یه شبه پولدار شیم.

بگذریم....

اما برای افرادی خاص!(فقط تعدادی افراد خاص!) پیش از خواستن از خداوند برای آنها چیزهایی مثل سلامتی و برکت و اینجور چیزها باید کمی شعور خواست.

فقط کمی! خداوندا به بعضی‌ها کمی شعور عنایت کن. زیاد هم نه‌ها. فقط اندکی که کار راه بندازه.

آمین یا رب العالمین...