گفتمان ارتباطات

و پدر ارتباط برقرار کرد، گندم خورد

گفتمان ارتباطات

و پدر ارتباط برقرار کرد، گندم خورد

به نام خداوندی که قلم و آنچه می‌نگارد را حرمت بخشید

در این فضا سعی بر آن دارم در حوزه ارتباطات و شاخه‌های مرتبط آن
و گاهی
نوشته های شخصی مطالبی را بنویسم و منابعی را ارائه دهم.

* استفاده از مطالب با نام افراد دیگر پسندیده نیست!

پیوندهای روزانه

اثر پروانه‌ای در 50 سال آینده ایران

پنجشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۰۶ ق.ظ
نمی‌دانم آیا تا به حال با واژه اثر پروانه‌ای ( Butterfly effect  ) برخورد کرده یا در این مورد مطالعه‌ای داشته‌اید. به طور خلاصه اثر پروانه‌ای بر اساس نظریه آشوب یا نظریه بی‌نظمی‌ها ( chaos theory) است. این نظریه اعتقاد دارد:
سیستم‌های آشوب‌ناک، سیستم‌های دینامیکی‌ای غیرخطی هستند که نسبت به شرایط اولیه‌شان بسیار حساس‌اند. تغییری اندک در شرایط اولیهٔ چنین سیستم‌هایی باعث تغییرات بسیار در آینده خواهد شد. این پدیده در نظریهٔ آشوب به اثر پروانه‌ای مشهور است. (به نقل از ویکی‌پدیا).

در نظریه آشوب یا بی‌نظمی اعتقاد بر آن است که در تمامی پدیده‌ها، نقاطی وجود دارند که تغییری اندک در آنها باعث تغییرات عظیم خواهد شد و در این رابطه سیستم‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و سازمانی، همچون سیستم‌های جوی از اثر پروانه‌ای برخوردارند و تحلیلگران باید با آگاهی از این نکته مهم به تحلیل و تنظیم مسائل مربوطه بپردازند (الوانی، ۱۳۷۸) (به نقل از ویکی‌پدیا)

حال با این شرایط که کوچکترین تغییر مانند بال زدن یک پروانه می‌تواند منجر به تغییرات عظیم در آینده شود به نظر شما این همه تغییر -البته در جهت منفی- بی‌نظمی‌ها، سوء مدیریت‌ها، بی‌سوادی، اختلاس‌ها، نادیده گرفتن علم- دانش- شایسته‌سالاری و هزاران هزار مشکل و معضلی که احمدی نژاد و تیمش  که طی مدت 8 ساله ریاست جمهوری به وقوع پیوست چه اثری در آینده خواهد داشت.

کمی بر اساس نظریه‌ها فکر کنیم.

در پست بعد دو اپیزود از این داستان را خواهم نوشت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی