گفتمان ارتباطات

و پدر ارتباط برقرار کرد، گندم خورد

گفتمان ارتباطات

و پدر ارتباط برقرار کرد، گندم خورد

به نام خداوندی که قلم و آنچه می‌نگارد را حرمت بخشید

در این فضا سعی بر آن دارم در حوزه ارتباطات و شاخه‌های مرتبط آن
و گاهی
نوشته های شخصی مطالبی را بنویسم و منابعی را ارائه دهم.

* استفاده از مطالب با نام افراد دیگر پسندیده نیست!

پیوندهای روزانه

۵ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

از 598 تا 2231

سه شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۲ ق.ظ

امروز دوشنبه 29 تیرماه 1394 قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل با 15 رای موافق و بدون رای مخالف تصویب شد. این خبر همزمانی جالبی دارد با روز دوشنبه 29 تیر ماه 1366 از تصویب قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن جنگی که عراق با ایران شروع کرد.

این که این قطعنامه خوب است یا بد، زشت است یا زیبا، سودمند است یا زیانبار در تخصص صاحبان اندیشه این حوزه است که تحلیل و تفسیر و نقد کنند.

تفاوت بزرگ در این 28 سال رفتار مردم است. رفتاری که در سخن و گفتار و نوشتار نشان از یک واقعیت دارد؛ «هبوط اخلاق»

نشانهای این صفت در نوشتار و سخنرانی ها و گفتار و حتی کامنت های مخاطبان قابل مشاهده است. افرادی که تنها نام روزنامه نگار را یدک می کشند و جز فحاشی در نوشته های خود توانایی نگارش واژه های دیگری ندارند و سخنرانانی که دوست داشتند این کار در تاریخ به نام آن ثبت می شد که نشد و چون نشد؛ بهتر که چند تا بد و بیراه بگویند و خود را به دین و مذهب و شخصیت های سیاسی و مذهبی گره بزنند؛ تا کامنت گذاران در صحنه ای که در خبر مربوط به گوشت و لبنیات و روغن پالم گرفته تا اظهار نظر کارشناسی آلودگی هوا و سیل و خودکشی کارگر تبریزی و بحران اقتصادی یونان و مسائل استراتژیک و مذهبی و فرهنگی و ... دارای نظرات کارشناسی هستند و در نوشتار خود گویا قسم خورده اند که به گروه مخالف دیدگاه خود چند ناسزا بگویند.

خدا رو سپاس که در این سرزمین تنها با تیراژ 200 نسخه ای کتاب افراد در تمامی حوزه ها صاحب اندیشه و نظرند! اما چگونه؟ هنوز نمی دانم.



سرمقاله فارسی «گاردین»

چهارشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۴:۴۰ ق.ظ

امروز برای اهل پژوهشگران رسانه روزی مهمی بود برای تحلیل گفتمان توافق ایران و کشورهای مذاکره کننده موسوم به P5+1 که در ایران به 1+5 مشهور است یا همان EU/E3+3

امروز رونامه گاردین در اقدامی به انتشار سرمقاله خود به زبان فارسی پرداخت که در حوزه ارتباطات و رسانه نیز اهمیت ویژه ای دارد.

تیتر سرمقاله گاردین : توافق هسته‌ای ایران؛ پیروزی دیپلماسی

لینک به صفحه سرمقاله گاردین


بی سلیقگی ژورنالیستی

جمعه, ۱۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۵ ب.ظ

به نظر شخصی ام مدتهاست روزنامه نگاری در ایران دستخوش تغییرات در حوزه های مختلف شده است. از مدیر مسئول بی تجربه و بی دانش علم ارتباطات و روزنامه نگاری تا انتخاب سردبیر رفیق مدیر مسئول و کارمندانی رسانه ای که خود را روزنامه نگار می دانند و حتی اخلاق رسانه ای و تغییر ذائقه مخاطب که برای هر کدامش هزاران سطر می توان نوشت.

امروز در مطالعه اخبار روز به متنی رسیدم که از دیدگاه یک روزنامه نگار تنها یک متن خام خبری است و از این نوع اخبار هم زیاد دیده می شود. خبری با یک تیتر و یک لید و دو پاراگراف خبری که هم لید و متن خبر هربار به تکرار لید پرداخته است و مخاطب یک متن را در سه پاراگراف می خواند.



sister هنگام شکار حجاب خود را رعایت فرما

سه شنبه, ۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۱۶ ق.ظ

آقا جان باور بفرمایید این نوشته سیاسی نیست! درخت که سیاسی شد و رفت پی کارش. به کل و قوچ و گراز انگ سیاسی نزنید که اصلا نمی چسبد.

و اما بعد...

تارنمای مجلس شورای اسلامی در این لینک با عنوان آیین نامه اجرایی شکار ویژه در ماده نخست نوشته است:

اجرای برنامه شکار توسط مقامات عالی رتبه کشورهای خارجی در ایران از شمول ضوابط و‌دستورالعملهای عمومی‌شکار مستثنی بوده و تابع مقررات این آیین‌نامه می‌باشد.

که البته خواندن آن خالی از لطف! نیست. با یک جستجوی ساده برای کسب مجوز شکار در ایران به تارنماهای شیک و ژیگولی می رسیم که برای شما مجوز می گیرند که تشریف بیاورید ایران و به محض ورود استقبال به صورت V.I.P شده و مهمان نوازی و هتل خوب و سفر با ماشین شاسی بلند و البته به همراه یک تفنگ ناقابل و تعدادی فشنگ که با همراه محلی تشریف ببرید چند تایی کل و قوچ و گراز و روباه و ... شکار کنید و در پایان در کنار جسد حیوان بیچاره فیگور بگیرید که گویا انگار سران تروریست های داعش را شکار کرده اید!

شکار تفریحی حیوانات در ایران به قصد تفریح و با مجوزهای قانونی بدون هیچ واکنشی در قانون دیده شده است و سازمان محیط زیست هم گویا نسبت به آن واکنش داشته و دارد. دادن امتیاز به برخی! برای جذب توریست شکارچی را از دید عکسهای منتشر شده در خود تارنماهای این شرکت ها آه از نهاد هر مخاطب و بیننده را در می آورد.

لازم به توضیح است که در اریبهشت سال 94 مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان در 13 سال گذشته هیچ مجوز شکاری برای اتباع خارجی صادر نکرده است. (لینک) که جای بسی خرسندی است اما ادامه فعالیت اینگونه تارنماها در ذهن مخاطب چه حسی را ایجاد می کند؟ با دیدگاه مثبت به این گفتار مدیر کل نگاه می کنیم اما:

وقتی metadata عکسهای گرفته شده را بررسی می کنیم تاریخ 2010 را می یابیم!

تعدادی از عکسهای بی افتخار را در زیر ببینیم.

برای دیدن تارنماها و عکسهای کامل از این لینکها استفاده کنید:

تارنمای جاسمین سافاری (یاسمین پارسه)

شکار گراز ویژه اتباع بیگانه

ایران سافاری

عکس های شکار در ایران توسط اتباع بیگانه

استالکر دعوت به شکار در ایران

کنسرسیوم شکار


عکسهای بیشتر را در ادامه مطلب ببینید.


الو؛ اورژانس زمین خواری تابناک!

دوشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۲۲ ق.ظ

27 اسفند 1393 تارنمای تابناک پس از سخنان رهبری درباره ی محیط زیست در اقدامی پسندیده بخشی را با نام «اورژانس زمین خواری» سامان داد. هرچند این اقدام دیرهنگام بود و از چندین سال پیش بایستی وظیفه و رسالت رسانه ای خود را در این موضوع آغاز می کرد اما باز جای شکرش باقی است و قضیه تازه بودن ماهی از آب گرفته!

پس از ساماندهی این بخش، دبیران و مدیران تارنما؛ فرم ارسال گزارش زمین خواری را هم ساخته و اعلام آمادگی برای دریافت گزارش های مردمی در این موضوع کردند. مدتی پیش در نامه ای رسمی اعلام آمادگی برای همکاری افتخاری در حوزه زیست بوم را برای این بخش فرستادم که متاسفانه پاسخی را دریافت نکردم. دریافت نکردن پاسخ را به دلیل سیاست های درون سازمانی این تارنما می دانم و ارتباط نداشتن با مخاطب و همکاران رسانه ای را ضعفی بر هر رسانه.

هفته گذشته خبری با عنوان: ساخت‌وساز گسترده در ذخیره‌گاه جنگلی اُرس در فیروزکوه در سایت بازتاب منتشر شد که پس از مدت کوتاهی این خبر از روی تارنمای تابناک حذف شد. اما تعدادی از دیگر تارنمای خبری به بازنشر این گزارش خبری پرداختند و با جستجوی تیتر خبر در گوگل (در اینجا) هنوز به عنوان لینک دوم در صفحه اول می توان آن را دید. دلیل این حذف هر چه باشد بی احترامی به مخاطب رسانه است. نخستین ویژگی یک رسانه در برخورد با مخاطب صداقت با اوست و در صورتی که رسانه با مخاطب خود صادق نباشد بایستی در انتظار واکنش مخاطب خویش نیز باشد. حتی برای تغییر ظاهر یک تارنما، مدیران اجازه تغییر ناگهانی را ندارند؛ همانگونه که خبرگزاری مهر و ایسنا و چند تارنمای خبری بدون اطلاع این کار را انجام دادند و با واکنش مخاطب روبرو گشتند. برای نمونه تارنمای الکسا پیش از تغییر ظاهری به مدت یک ماه در لینکی ظاهر جدید را به اطلاع مخاطبان خود رساند و از آنان نظرخواهی کرد و این نشانه احترام به مخاطب است در رسانه.

به هر حال مدیران تابناک نیز می توانستند پس از حذف محتوای رسانه ای خود در صفحه مربوطه این اعلام را داشته باشند که بنا به دلیل سیاست درون یا برون سازمانی یا به دلیل حقوقی و دیگر علت ها محتوا حذف شده است. اعلام نکردن رسمی برای مخاطب این برداشت را درپی خواهد داشت که شاید به دلیل اینکه ....

نکته جالب دیگر اینکه در اعلام تعداد بازدید کننده این صفحه حذف شده عدد 11673600 قابل تامل است. بله یازده میلیون و ششصد و هفتاد و سه هزار و ششصد نفر از این صفحه بازدید کرده اند! اگر سایر آمارها هم اینگونه باشد که بهتر است اندیشه دگر کنیم!

امیدوارم در آینده اگر با بخش اورژانس زمین خواری تارنمای تابناک تماس گرفتیم؛ این جمله تکراری را نشنویم که:

شماره مورد نظر شما موقتا مسدود می باشد...


تصویر صفحه حستجو شده در گوگل:


تصویر صفحه حذف شده از تارنمای تابناک:

تصویر متن حذف شده: