رسانههای ترسو به شعور مخاطب اهانت میکنند
مطالعه نظرات کاربران (comment) یک سایت برایم همیشه جذابتر از متن خبر یا گزارش و مقاله و... بوده است. به لطف فضای مجازی بازخورد نظر مخاطب در رسانههای آنلاین از سرعت بالاتری برخوردار است هرچند انتقاداتی نیز به شیوه های بازخورد نظر مخاطب در این شیوه وجود دارد اما قصد ندارم در این حوزه مطلب بنویسم.
بسیار اتفاق افتاده است که به سایتی مراجعه کردم. خبر انتشار یافته برگرفته از خروجی خبرگزاری داخلی است و هیچ مشکلی از بابت قانون مطبوعات ندارد. کاربران سایت اقدام به درج نظرات خود کردهاند و خبرنگار یا مدیران سایت نیز با تایید نظرات آنها را منتشر کردهاند و برخی نظرات به دلیل اهانت و تکراری بودن در بخش غیر قابل نمایش قرار گرفته است.
چند ساعت بعد برای مطالعه نظر سایر مخاطبان با سایت مراجعه میشود. نه خبری از خبر است. نه نشانی از نظرات مخاطبان!
متن خبر ارسالی در بسیاری از رسانههای آنلاین و رسانههای مکتوب منتشر شده است اما سایت مورد اشاره خبر و نظرات را حذف کرده است. اگر مغایرت با سیاستهای درون سازمانی رسانه باعث حذف آن شده که مدیران رسانه محترم بایستی سیاستهای رسانهای خود را به مدیران میانی انتقال مجدد دهند. اگر ترس از برخورد با رسانه خود را دارند که نظر مخاطبان خود را منتشر کرده میتوانند متن انتشار یافته را بدون امکان درج نظر منتشر کنند.
و اگر..... بگذریم. رسانههای ترسو به شعور مخاطب اهانت میکنند!