گفتمان ارتباطات

و پدر ارتباط برقرار کرد، گندم خورد

گفتمان ارتباطات

و پدر ارتباط برقرار کرد، گندم خورد

به نام خداوندی که قلم و آنچه می‌نگارد را حرمت بخشید

در این فضا سعی بر آن دارم در حوزه ارتباطات و شاخه‌های مرتبط آن
و گاهی
نوشته های شخصی مطالبی را بنویسم و منابعی را ارائه دهم.

* استفاده از مطالب با نام افراد دیگر پسندیده نیست!

پیوندهای روزانه

عمد پروردگار تا سال 1400

دوشنبه, ۸ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۴۱ ق.ظ

سوم اردیبهشت 1393 خبری انتشار پیدا کرد که حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان (متولد 1344 تهران) در جریان سلسله سخنرانی‌های خود در دانشگاه امام صادق (ع) با سوالات اعتراضی برخی از دانشجویان این دانشگاه مواجه شد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت پارسینه، برخی دانشجویان از پناهیان درباره اتومبیل گران‌قیمت و دلیل استفاده او از این اتومبیل شیک و گران سوال کردند که وی در جواب گفته بود: بچه حزب‌اللهی باید پولدار باشد. اگر پول ندارید، عرضه ندارید! باید عرضه داشته باشید!

پس از آن یادداشتی نوشتم با عنوان «ما بی‌عرضه‌ایم» (لینک) که در آن پرسش‌های از ایشان کردم. چند روز پیش ویدئویی (لینک) با تیتر: فیلم/پناهیان: خدا عمدا به شما پول نمی‌دهد. در سایت مشرق منتشر شد.

آنچه کارشناسان علم اقتصاد می‌گویند این است که پول نداشتن نشانه نداشتن فعالیت، تولید و کار است و عامل‌های بسیاری در بیکاری و فاصله گرفتن کشور از تولید نقش دارد که بحث این نوشته نیست. اما آیا می‌توان بیکاری و علت‌های آن، تحریم‌ها و پیامدهایش، رانت‌خواری‌ها و سوء استفاده‌ها و نابودی اموال بیت‌المال، فساد مالی و اداری و اختلاس، چندین هزار میلیارد بدهی تنها در صنعت برق که میراث دولت قبل بود و صدها عنوان دیگر که اقتصاد و تولید این مملکت را نابود کرد که نتیجه آن بیکاری بالای 40 درصدی زنان جوان و سونامی 5 میلیون بیکار تحصیلکرده را تا چند سال آینده به این جامعه تحمیل خواهد کرد را عمد پرودگار بدانیم.

به گزارش بانک مرکزی در سال ۱۳۹۰، ۸۰۰٬۰۰۰ فرصت شغلی از دست رفته که معادل ۱۸ میلیارد دلار تولید بوده‌است. در سال ۱۳۹۳ درصد خانواده‌های بدون فرد شاغل به ۲۴٪ رسید که از این میان ۵۷ درصد یک نفر شاغل، ۱۵٫۵٪ دو نفر شاغل و ۳٫۵ دارای سه نفر شاغل و بیشتر بوده‌اند.

جدول رشد اقتصادی ایران از نگاه مرکز آمار در زیر آمده است. نرخ بیکاری در سال 1400 به 18.3 خواهد رسید که برابر با 5.7 میلیون نفر است. هر چند جای بحث است که تعریف شاغل در این آمار با تعریف آکادمیک و علمی فاصله دارد!


بیکاری برابر با بی‌پولی است و بیکاری و بی‌پولی سرآغاز ایجاد بحران‌های اجتماعی.

جناب آقای پناهیان! چطور تا اردیبهشت می‌گفتید: اگر پول ندارید، عرضه ندارید. اما امروز بی‌پولی جوانان شد قصد و عمد پروردگار؟ و همین عمد هم روند افزایشی دارد تا سال 1400؟ آیا پروردگار به شما عمدا پول داده و به سایرین عمدا نداده؟

خداوند برای خرد، علم، تولید، فعالیت، تلاش چه جایگاهی مشخص فرموده است؟ و برای اختلاس‌های میلیاردی و سوء مدیریت که اقتصاد را نابود کند و زندگی‌های بسیاری با مشکل روبرو شود چه فرموده است؟ احادیث در مورد فقر چه می‌گوید؟

حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در سخنرانی خود در مراسم 14 خرداد گفته بودند: « در نگاه امام راحل فقر محترم نیست، فقرا محترم هستند».

پسندیده آن است که عملکرد چند سال گذشته را که جامعه را به سمت فقر کشانید به حساب خداوند نگذاریم. یا باید بپذیریم که قوه قضائیه در جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون و شریعت عمل می‌کند یا خیر. اگر نمی‌پذیریم که بحثش جداست و زمانی که پذیرفتیم باید قبول کنیم که احکام صادره هم به خصوص برای پرونده‌های سنگین که بسیار حساس است نیز دقیق، قانونی و شرعی است. زمانی که معاون اول رئیس جمهورس سابق محکوم به حبس و جزای نقدی به جرم اختلاس می‌شود و چندین تن از مدیران میانی 8 سال گذشته توسط وزارت اطلاعات با جرم‌های مالی دستگیر می‌شوند و هر روزه شاهد اعلام فساد و اختلاس و نابودی سرمایه‌های این سرزمین را می‌شنویم. سوء مدیریتی‌هایی که اقتصاد و تولید را به سرطان مبتلا کرد که نتیجه آن بیکاری و وابستگی به نفت را برای مردمان شریف این سرزمین به همراه دارد و در نهایت کمبودهای اقتصادی و بی‌پولی؛ چرا این مشکلات را ناشی از عمد خداوند بدانیم؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی